21/2/2023

2e spoor re-integratie bij Vitaal!

Een werkgever vertelt over hun ervaring.

Leestijd:
4
min.
Delen op:

Voor zowel werkgevers als werknemers is het vaak onduidelijk hoe een 2e spoor traject eruit ziet. Senior re-integratie adviseur Linda Lankveld ging hierover in gesprek met Eline Mokkink en Noreen Engelen, beide HR-adviseurs bij WAM&VanDuren Bouwgroep en Binx Smartility. In dit gesprek vraagt Linda naar hun ervaring, wanneer zij een traject geslaagd vinden en over de ervaring van hun medewerkers.

Laagdrempelig contact

Eline en Noreen vertellen; “een aantal jaar geleden zijn we via ons netwerk in contact gekomen met Linda. We zijn begonnen met een kopje koffie om kennis te maken en direct voelden we een klik. Dit houdt voor ons in dat het contact met Linda laagdrempelig is.” “We hoeven niet te wachten met onze vragen tot ons contactmoment, maar kunnen haar gewoon altijd mailen, bellen en zelfs Whatsappen. Hierdoor kunnen we snel schakelen met elkaar. Het is een gewoonte van Linda om elke vier weken met ons te bellen over de voortgang van het traject. Mochten er bijzonderheden zijn in een traject, dan wordt er eerder contact met ons opgenomen, om op deze manier snel te kunnen schakelen. Dit komt ten goede van het traject met de medewerker.”

Vertrouwen

“Linda bewaakt haar grenzen zorgvuldig. Ze vertelt heel duidelijk wat er wel en niet binnen haar rol past. De gesprekken tussen Linda en de medewerker gaan over inhoud en proces. Met ons bespreekt Linda alleen het proces. Hierdoor ontstaat er een vertrouwensband tussen haar en onze medewerker. Dit komt het proces alleen maar ten goede. Een geslaagd 2e spoor traject is voor ons er één waar alle partijen tevreden zijn.”

Linda vertelt dat, waar nodig, zij de medewerker ook op een externe locatie kan spreken. Omdat Vitaal! lid is van Flexfamily kan zij terecht bij meer dan 10 spreekuur locaties in de Achterhoek en Twente. Daar ligt ook haar netwerk.

Werkwijze

Alle 2e spoor trajecten die door Vitaal! worden uitgevoerd, worden getoetst op kwaliteit. Dit wordt gedaan vanuit het Blik Op Werk keurmerk. Blik op werk is een onafhankelijk kwaliteit instituut, die Vitaal! jaarlijks audit op deze dienstverlening. De ervaring van Linda is, dat medewerkers een 2e spoor traject als spannend kunnen ervaren. In het begin is voor hen veelal niet duidelijk hoe de inhoud er uit gaat zien en dat kan onzekerheid bij ze oproepen. Eline en Noreen geven hierover aan; “Wat we vaak van onze medewerkers horen is dat Linda heel duidelijk communiceert en de inhoud en fases van het traject goed uitlegt. Er zit een logische opbouw in het proces, waarbij stap voor stap grenzen worden verlegd.”

“Linda doorloopt met de medewerker de verschillende fases die antwoord geven op de vragen; wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik, waarom wil ik dat en hoe ga ik dat realiseren? Hierbij wordt uiteraard uitgegaan van het individu en dient het te passen bij de persoon en bij de belastbaarheid van de medewerker. Als voorgaande duidelijk is worden alle relevante sollicitatieactiviteiten aangepast op de geduide functie(s). Linda ondersteunt de medewerker, indien nodig, hierin. Vervolgens wordt de arbeidsmarkt op een proactieve manier benadert. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van het uitgebreide netwerk van Linda. Gedurende deze fase kan de medewerker altijd zaken bespreken met Linda, als hij of zij ergens tegenaan loopt. Dit heeft een positief effect op de motivatie voor het vinden van werk.”

Eline en Noreen vervolgen; “Wat we ook vaak horen en eigenlijk wel het belangrijkste vinden, is dat onze medewerkers zich snel vertrouwd voelen. Duidelijk, betrouwbaar, eerlijk, ervaren en professioneel is wat we vaak van onze medewerkers terugkrijgen over Linda. De eerlijkheid van Linda bewonderen wij eigenlijk wel het meest. Sommige medewerkers vinden het moeilijk om kritische feedback te ontvangen. Ik weet niet hoe ze het doet, maar op de een of andere manier krijgt Linda het voor elkaar dat medewerkers het positief oppakken en er daadwerkelijk iets mee doen” zegt Eline. “Die eerlijkheid van Linda kunnen onze medewerkers waarderen, dat toont aan hoe goed het vertrouwen is.”

“Linda beschrijft haar soms kritische feedback als ‘stevig spiegelen’. Soms is er bij een medewerker sprake van overtuigingen die niet haalbaar zijn. Wanneer zij dat signaleert, benoemt ze dat ook. Door aan het begin van het proces te investeren in het scheppen van vertrouwen en een veilig klimaat, kan ze dit bespreekbaar maken. Het zet de medewerker aan tot denken en dit draagt bij aan de voortgang van het 2e spoor traject.”

“Voor ons is een traject met Linda geslaagd wanneer onze medewerkers aan hun ontwikkeling voor de toekomst hebben gewerkt, dan wel nieuwe inzichten in hun persoonlijke ontwikkeling hebben gekregen. Daarnaast welke weg zij kunnen gaan bewandelen, voor een duurzame inzetbaarheid”, sluiten Eline en Noreen af.

Citaat van een medewerker

“Dankzij Linda heb ik mijn situatie geaccepteerd, heb ik mijzelf beter leren kennen en ben ik mij gaan richten op mijn toekomst.”

Preventie

Risico's op burn-out, ongevallen en verzuim brengt Vitaal! in kaart. Samen met jou werken we aan preventie zodat jouw medewerkers gezond blijven.

Verzuim

Ziekteverzuim is in veel gevallen niet medisch. Vanuit die gedachte werkt Vitaal! altijd samen met jou en je medewerker aan een goede oplossing.

Re-integratie

Samen aan de slag naar werkhervatting. Bij langdurige arbeidsongeschiktheid onderzoekt Vitaal! alle mogelijkheden en werkt naar een passende oplossing voor iedereen. Wij gaan voor duurzaam.

Eigenrisicodragerschap

Wij zorgen dat jij aan alle verplichtingen voldoet die je als eigen risicodrager hebt. Ook verlonen wij de Ziektewetuitkering. Vitaal! ontzorgt en zorgt voor regie op schadelast.

Hoe kunnen wij je helpen?

Zijn er nog vragen en/of onduidelijkheden? Of wil je weten wat wij specifiek voor jou, je medewerkers of organisatie kunnen betekenen? Bel ons gerust of vul het contactformulier in. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

We horen graag van je!
info@vitaalarbo.nl0573 21 50 51
Martine Gaasbeek
Directeur Vitaal!

Neem contact op

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Er ging iets mis bij het versturen van het formulier.