Het afgelopen jaar was voor ons een periode van groei en ontwikkeling. Daarnaast was het ook een drukke tijd met veel mooie uitdagingen. We hebben een samenvatting gemaakt, zodat je een kleine indruk krijgt van het jaar van Vitaal!
In 2023 hebben we 2.799 medewerkers begeleid, bij zowel lange als korte verzuimtrajecten. We waren altijd in overleg met onze partners om te kijken wat het beste werkt voor een spoedig herstel en soms was een gesprek met de bedrijfsarts daarvoor niet eens nodig. In totaal hebben we vorig jaar 2.558 spreekuren verricht.
Bij de analyse van de top 3 verzuimoorzaken in 2023 hebben we gekeken naar de oorzaak van verzuim in relatie tot de verzuimduur. Opvallend was dat psychische aandoeningen 23,9% van het verzuim vertegenwoordigen, maar dat er bijna twee keer minder trajecten zijn dan bij verzuim door lichamelijke aandoeningen. Dit verschil hangt samen met de duur van het verzuim. Bij psychische aandoeningen, bij medewerkers die door ons begeleid werden, is de gemiddelde verzuimduur zo'n 90 dagen, terwijl dit bij lichamelijke aandoeningen ongeveer 46 dagen is.
Omdat het herstel van psychische klachten zo lang duurt, wanneer de medewerker eenmaal is uitgevallen, is het belangrijk om signalen van (dreigende) overbelasting snel te herkennen en preventieve acties in te zetten om uitval te voorkomen.
Een effectieve aanpak, om verzuim ten gevolge van psychische klachten te voorkomen, kan bijvoorbeeld een op maat gemaakte training zijn die Vitaal! aanbiedt voor leidinggevenden. Zij leren om deze signalen vroegtijdig te herkennen en hoe ze hier het gesprek over aan kunnen gaan. Daarnaast kan een PMO (Periodiek Medisch Onderzoek) verricht worden, uitgebreid met een vragenlijst over psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Een PSA vragenlijst is een preventief instrument dat gebruikt kan worden om risico’s op psychische aandoeningen binnen de organisatie te herkennen. Daarna kunnen er gericht maatregelen worden genomen en beleid worden gemaakt om deze risico’s te verminderen of zelfs te voorkomen. Onze kerndeskundigen kunnen daarbij ondersteunen.
Dit jaar hebben we ons team versterkt met vijf nieuwe collega's. Deze zijn:
Bij Vitaal! is kwaliteit een topprioriteit. Het afgelopen jaar hebben we ons daarom ingespannen om niet alleen nieuwe certificeringen te behalen, maar ook om onze bestaande certificeringen te behouden.
Vitaal! is een gecertificeerde arbodienst, dit betekent dat onze dienstverlening van een hoog kwaliteitsniveau is. Denk hierbij aan onze werkwijzen, maar ook hoe we omgaan met gegevens. Elke drie jaar vindt er een audit plaats voor de her certificering. Jaarlijks vinden er periodieke audits plaats. In 2023 was het weer tijd voor zo’n periodieke audit. Onze kwaliteitsmedewerker heeft, met de hulp en inzet van al onze collega's, ons succesvol door dit proces geleid. Met trots kunnen we zeggen dat we ook deze keer weer geslaagd zijn!
Het DNV ISO-certificaat is een internationaal erkende standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen. Deze certificering wordt uitgevoerd door DNV, een organisatie die ook de audits voor de SBCA verzorgt. Maar DNV gaat verder dan dat; ze beoordelen ook aanvullende aspecten zoals onze bedrijfsprocessen en de voortdurende verbetering van onze kwaliteit. We zijn trots te kunnen melden dat we ook deze certificering succesvol hebben behaald!
Gedurende het afgelopen jaar hebben we bij Vitaal! gewerkt met het ‘Blik op werk aspirant’ keurmerk voor re-integratie spoor 2 en verzuimbegeleiding. In die periode hebben we hard gewerkt om aan te tonen dat we dit keurmerk daadwerkelijk verdienen. Met trots kunnen we melden dat we hierin geslaagd zijn!
Ons team blonk het afgelopen jaar uit in groei en ontwikkeling. Zo hebben we bij elkaar maar liefst 12 opleidingen gevolgd. Dit waren zowel volledige opleidingen, als nascholingen. Een greep uit de opleidingen die we gevolgd hebben zijn Regie op verzuim, Arbo verpleegkundige en vertrouwenspersoon.
2023 was een succesvol jaar voor onze re-integratie. Het slagingspercentage voor succesvol afgeronde re-integratietrajecten, waarbij passend werk werd gevonden, was maar liefst 94%. Dit cijfer is als volgt opgebouwd: Een deel van de trajecten in het tweede spoor wordt gestopt, vanwege gezondheidsredenen van de (ex)medewerker, iets waar de arbodienst geen invloed op heeft. Van de trajecten waar dit niet het geval was, heeft 94% uiteindelijk passend werk gevonden.
2023 was echt een jaar waarin we overspoeld werden door data. Dankzij deze enorme hoeveelheid informatie konden we onze partners voorzien van adviezen die stevig onderbouwd waren met data. Deze adviezen kunnen bijvoorbeeld gaan over het inzetten van preventieve maatregelen op afdelingen waar meer uitval is of binnen bepaalde functiegroepen. We hebben dit gedaan met behulp van maar liefst 61.960.302 regels aan data. Gelukkig hoefden we deze niet allemaal regel voor regel door te nemen. Onze digital business engineer heeft namelijk zeer handige dashboards ingericht, die het analyseren van deze data stroomlijnen en vereenvoudigen.
Bij Vitaal! bieden we ondersteuning aan onze partners die eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet of de WGA. In totaal hebben we in 2023 €922.386,38 aan daglonen berekend voor de verloning van Ziektewet uitkeringen. Verder begeleiden we de ex-medewerkers van onze partners in groepsverband bij het vinden van nieuw passend werk. We besteden tijdens deze training veel aandacht aan het solliciteren met een arbeidsbeperking. De cursisten leren om beperkingen om te buigen naar mogelijkheden.
Ook dit jaar hebben we maatwerk geleverd aan onze partners. Dit kunnen spreekuren zijn in de buurt van onze partner, maar ook daadwerkelijk bij onze partner op locatie, speciaal voor hun medewerkers. Ook hebben onze casemanagers regelmatig om tafel gezeten bij onze partners, om hen te ondersteunen in diverse verzuimvraagstukken. Bij elkaar brachten onze artsen en casemanagers 781 uur door bij onze partners op locatie.
Verschillende locaties door Oost-Nederland waar we spreekuren hebben gehouden waren in:
Om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen en te verbeteren, vragen we onze partners elk jaar om ons te beoordelen op twee hoofdgebieden: arbodienstverlening en re-integratie. We toetsen verschillende aspecten zoals, bereikbaarheid, onafhankelijkheid, belangenbehartiging en de algemene ervaring met onze artsen en casemanagers. De resultaten van deze beoordelingen zijn als volgt:
Wij vinden het belangrijk om te leren van de ervaringen die medewerkers hebben opgedaan, toen ze ziek waren. Elke medewerker krijgt na zijn of haar herstel een enquête met een aantal vragen. Bijvoorbeeld over het aantal contactmomenten en of ze tevreden waren over het moment van het eerste spreekuurcontact met de bedrijfsarts. Samengevat zijn de resultaten als volgt:
Risico's op burn-out, ongevallen en verzuim brengt Vitaal! in kaart. Samen met jou werken we aan preventie zodat jouw medewerkers gezond blijven.
Ziekteverzuim is in veel gevallen niet medisch. Vanuit die gedachte werkt Vitaal! altijd samen met jou en je medewerker aan een goede oplossing.
Samen aan de slag naar werkhervatting. Bij langdurige arbeidsongeschiktheid onderzoekt Vitaal! alle mogelijkheden en werkt naar een passende oplossing voor iedereen. Wij gaan voor duurzaam.
Wij zorgen dat jij aan alle verplichtingen voldoet die je als eigen risicodrager hebt. Ook verlonen wij de Ziektewetuitkering. Vitaal! ontzorgt en zorgt voor regie op schadelast.